Uusi DWG-muunnin

Formaatinmuuntimet ja yhteydet muihin ohjelmiin
Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Helmi 2009, 15:05

3D-Win version 5.3.2 mukana tulee alustava versio uudesta DWG-muuntimesta, joka löytyy vektoritiedostojen luku- ja kirjoituspuolelta funktionimellä Dwg2. Muunnin on toistaiseksi koekäytössä ja tarkoitus on joskus tulevaisuudessa poistaa vanha muunnin kokonaan.

Uusi muunnin käyttää samoja Open Design Alliancen (http://www.opendwg.org/) kirjastoja kuin vanhakin, mutta on alusta alkaen uudelleen suunniteltu. Kaikkea vanhan muuntimen toiminnallisuutta ei ole vielä uuteen siirretty ja mahdollisesti joitain tarpeettomaksi käyneitä ominaisuuksia ei siirretäkään.

Muunninkohtaiset asetukset löytyvät normaalisti asetusdialogin Muut-nappulan takaa. Dialogi on sama sekä luku- että kirjoituspuolella, mutta osa asetuksista toimii vain toisella puolella. Seuraavassa muutama sana asetuksista.

Mittakaava on tiedoston kirjoituksessa käytettäva mittakaava, jolla skaalataan millimetrikokoiset symbolit DWG:n metrisiksi. Tämä vaikuttaa vain kun tiedosto kirjoitetaan formaatilla normaalisti. Kuvatiedostoon tämä ei vaikuta, koska sen mittakaava määräytyy paperiasetusten mittakaavasta. Periaatteessa toiminta on sama kuin vanhalla muuntimella.

Versio on kirjoitettavan DWG-tiedoston versio. Toimii samoin kun vanhalla muuntimella.

Talleta RGB-väri vaikuttaa sekä luvussa että kirjoituksessa. Jos se on päällä luettaessa, kohteen väri talletetaan _RGB-ominaisuudeksi, joka määrää värin piirrossa. Kirjoitettaessa se tarkoittaa, että tiedostoon tallentuu kohteen väriksi mahdollinen _RGB-ominaisuuden arvo. Toiminta on vastaava kuin vanhan version _COLOR-ominaisuudella, joka tulee jatkossa poistumaan.

Tason tila määrää mitkä tasot DWG-tiedostosta luetaan. Edelleen toiminta sama kuin vanhalla muuntimella.

Räjäytys toimii aivan eri tavalla kuin vanhassa muuntimessa. Rasteilla voidaan valita, minkätyyppiset kohteet räjäytetään luettaessa auki. Oletuksena päällä ovat kaikki muut paitsi HATCH, joka aluetäyttötyyppisenä on yleensä mittausten kannalta tarpeeton ja hyvin raskas räjäytettävä. Räjäytettävien kohteiden tyypit on valittu käymällä läpi vuosien varrella asiakkailta saatuja esimerkkitiedostoja ja tutkimalla mitä elementtejä ne sisältävät. Noilla pitäisi tällä hetkellä pärjätä aika pitkälle ja lisätään niitä sitten tarpeen mukaan.

Syvyys kertoo räjäytetäänkö auki myös aikaisemmista räjäytyksistä syntyneet kohteet. Oletuksena on yksi, jolloin räjäytetään vain kertaalleen. Jos näyttää siltä, että tämä ei riitä ja jotain jää puuttumaan, voi arvoa kasvattaa. Tämän kanssa kannattaa olla varovainen, koska isoilla arvoilla voi muisti loppua kesken. Arvo nolla poistaa räjäytyksen käytöstä.

Vanhan version tasojen nimiin perustuvaa räjäytyksen hallintaa ei toistaiseksi uudessa ole. Sen ongelmanahan oli, että tiedostossa olevia tasoja ei tiedetty ennenkuin se oli kertaalle luettu. Katsotaan jatkossa onko moinen enää tarpeellinen.

Testailkaa ja kokeilkaa. Lukupuolella tämän voi todennäköisesti ottaa jo oletuksena käyttöön. Palutetta kaivataan joko tänne foorumille tai suoraan sähköpostilla.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 06 Maalis 2009, 00:43

Uusi muunnin, joka sisältää sekä Dwg2- että Dgn2-muuntimien päivitetyt versiot on ladattavissa: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

DWG-puolelle on tullut seuraavia muutoksia:
  • Huomattavasti paranettu blokkien räjäytystä. Osaa nyt räjäyttää auki useimmat blokit ja on lisäsi nopeampi.
  • INSERT blokin räjäytysrastin vieressä oleva 'Reference point' rasti määrää luetaanko räjäytetyn blokin lisäksi myös referenssipiste. Käyttökelpoinen esimerkiksi ympyrän, neliön tai rastin muotoisissa symboleissa, joissa se yleensä keskellä oleva referenssipiste on juuri olennainen.
Testailin uutta räjäytystä reilulla viidelläkymmenellä sekalaisella tiedostolla ja totesin, että tuon räjäytyssyvyyden voi pitää melkein aina arvossa 2. Se takaa, että käytännöllisesti katsoen kaikista tiedostoista tulee oletuksena riittävästi tietoa. Pieni vaara on kuitenkin muistin loppuminen, jos tiedostossa sattuu olemaan liikaa monimutkaisia symboleja. Tähän on tarkoitus kehitellä jokin turvasysteemi, joka keskeyttäisi räjäytyksen, jos kone uhkaa tukehtua fyysisen muistin loppumiseen.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Maalis 2009, 18:55

Seuraava päivitys muuntimiin saatavilla: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

DWG muutoksia:
  • Kirjoittaa sekä koodien että fonttien kuvaukset tasolistaan. Mikäli fontilla on sama taso kuin jollain koodilla, käytetään koodin määrittelyjä. Jatkossa suositellaan määrittelemään 3D-Winin kooditiedoston fonttilistaan eri tunnukset. Uudet erilliset esimerkkifontit ovat mukana tulevassa code_54.dat-tiedostossa.
  • 'Pois käytöstä' -asetus käsittelee myös elementtikohtaisen näkymättömyyden (kuten Dgn2).
  • Nollan mittaisia kaaria (sama alku- ja loppukulma) ei enää lueta ympyröinä, vaan ohitetaan kokonaan.
  • Räjäytettyjen blokkien ominaisuudet osataan nyt lukea teksteinä eli tähän asti puuttuneet viiteviivojen tekstit tulevat nyt oikein.
  • Vastaavasti 3D-Winin symboleissa määritellyt ominaisuudet (%4, %Z2, %COMMENT) kirjoitetaan blokin ominaisuuksiksi. Symbolissa määritellyt tekstikoot (esim. S3.5) eivät vielä toimi blokin skaalauksesta johtuen. Toistaiseksi nämä tekstit kirjoitetaan aina muuntimen asetusten mukaisella tekstikoolla.
  • Poistettu toistaiseksi pisteen ominaisuuksien kirjoitus pisteen vierelle. Muista formaateista tulevilla pisteillä kun alkaa olla aika paljon kaikenlaisia ominaisuuksia, joita ei turhaan tänne haluta.
Ominaisuuksien kirjoittamiseen pisteelle on nyt kaksi tapaa: Pisteen esityksestä ominaisuus näkyviin ja kirjoitus kuvatiedostona, tai edellä mainittu ominaisuuden määrittely symboliin. Jatkossa täytyy varmaan kehitellä jokin näppärä tapa määrittää blokille kirjoitettavat ominaisuudet ja niiden näkyvyys tiedostossa. Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 30 Kesä 2009, 17:01

Päivitys uusiin CAD-formaatinmuuntimiin: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

Tästä eteenpäin päivitykset toimivat vain 3D-Winin 5.4.x-versioiden kanssa. Vanhempiin 5.3.x-versioihin korjauksia ei enää päivitetä.

Dwg2-muuntimessa seuraavat muutokset:
  • Päivitetty DWGDirect-kirjasto uuteen versioon 2.7.3. Tiedostojen luvun pitäisi nyt olla nopeampaa.
  • Muunnin osaa nyt kirjoittaa aluemaalaukset kooditaulukon rasterointityyppien 1-7 mukaan. BRU-symboleilla tehdyt rasteroinnit eivät siirry.
  • Lisätty uusi CAD-muunninasetus 'Siirrä tekstin keskitystä'. Koska 3D-Win ei tunne tekstin asemointia pystysuunnassa keskelle, näkyvät jotkin tekstit joskus hieman väärässä paikassa. Tämä asetus siirtää niiden sijaintia hieman, jotta ne asettuvat paremmin kohdalleen. Oletuksena asetus ei ole päällä, jolloin muunnin toimii kuten ennenkin. Koska DWG-formaatti tuntee pystysuuntaisen asemoinnin sekä keskelle että tekstin alareunaan, toimii tämä asetus vain lukupuolella.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Elo 2009, 11:55

Pieni päivitys Dwg2-muuntimeen: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

Parannuksia viitetekstien käsittelyyn:
  • Blokkien näkymättömät ominaisuudet ohitetaan luettaessa.
  • Korjattu joidenkin viitetekstien sijoittuminen oikein viiteviivoille.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Elo 2009, 17:27

Vielä muutama korjaus kirjoitukseen:
  • Viivoille menevät nyt aina oikeat katkoviivatyypit.
  • Katkoviivatyypit nollan mittaisella jaksolla kirjoitetaan yhtenäisenä viivana.
  • Yhden pisteen viivat ohitetaan ja niiden numerot mainitaan lokitiedostossa.
Samalla siirrytään täälläkin samaan käytäntöön kuin hotfixien kanssa eli muunninpaketin nimessä on nyt aina mukana päivämäärä.

Paketti löytyy nyt siis täältä: http://www.3d-system.net/files/cad_20090812.zip.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 26 Marras 2009, 11:12

Tämänkertaisessa CAD-muuntimien päivityksessä suurimmat muutokset ovat tuolla DGN-puolella, mutta koska molemmat ovat samassa paketissa, niin listataan tänne myös nuo Dwg2-muuntimen muutokset.

Ensin kertauksen vuoksi muutama asia, jotka olivat mukana jo 3D-Win 5.4.1.1 versiossa, mutta joita ei tässä ketjussa ole vielä mainittu:
  • Pieniä korjauksia tekstien asemointiin lukemisessa. Harvinaisemmat tekstiä kaventavat asemoinnit ja jotkin peilaamalla luodut tekstit asettuvat nyt hieman paremmin kohdalleen.
  • Muuntimen sisältötoiminto listaa tasot aakkosjärjestyksessä.
Tästä uudesta paketista löytyvät seuraavat muutokset:
  • Päivitetty DWGDirect-kirjasto versioon 3.02.00. Tärkein uudistus on tuki AutoCAD 2010 tiedostoversiolle. Muutaman alustavan testin perusteella näyttäisi toimivan ihan kelvollisesti.
  • Blokeille laitetaan koodiksi aina taso ja blokin nimi luetaan ominaisuuteen _BLOCK.
  • Käytettäessä koodin selitysosaa tason nimenä lisätään siihen koodi suluissa. Tämä yksilöi tason nimet tilanteissa, joissa usealla eri tasolla on sama selitysosa ja varmistaa, että kukin kohde saa oikean koodin mukaisen piirtotiedon.
  • Korjattu symbolien kirjoituksen pieni desimaalivirhe.
3D-Win version 5.4.1.1 kanssa toimiva paketti löytyy täältä: http://www.3d-system.net/files/cad_20091126.zip

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 25 Tammi 2010, 10:54

3D-Win versiossa 5.4.2 on Dwg2-muuntimeen tullut vielä seuraavat muutokset:
  • Oletuksena luetaan aina aluemaalausten (HATCH) reunaviivat taiteviivoiksi.
  • Luetuista teksteistä poistetaan kaikki ylimääräiset ohjausmerkit ja komennot.
  • Nollan mittaisia kaaria ei enää lueta ympyröinä.
Kaikki aikaisemmissa viesteissä olleet muuntimen päivityspaketit on poistettu. Tästä eteenpäin kehitys tehdään versioon 5.4.2.

Lisätietoja versiosta 5.4.2 löytyy täältä: viewtopic.php?f=9&t=48

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DWG-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 18 Touko 2011, 13:10

Lisäsin Dwg2-muuntimeen pyöreiden HATCH-alueiden luvun ympyröinä. Näitä näytetään käytettävän silloin tällöin paalujen ja pulttien piirtoon.

Uusi muunnin toimii versioissa 5.6.x ja löytyy täältä: http://www.3d-system.net/files/cad_20110518.zip

EDIT: Unohtui muuten mainita, että tuossa on myös mukana uusi optio, jolla voi lukea sekä DWG- että DGN-tiedostoista kaikki mallit. Erityisesti DWG-tiedostojen kanssa tämä tarkoittaa, että sieltä luetaan myös paperiosio. Joissain tiedostoissa osa ihan olennaisista asioista näyttää eksyneen sinne paperin puolelle. Uusi asetus löytyy muunninkohtaisista asetuksista. Outo nimi WAT_CAD_ReadAllModels johtuu sitä, että termin käännökset eri kielille tulevat vasta sitten joskus seuraavassa virallisessa versiossa.

Vastaa Viestiin