Sivu 1/1

64-bittinen versio

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 16:18
Kirjoittaja mikko
Kuten monet ovat jo huomanneetkin 3D-Winistä on nyt olemassa myös 64-bittinen versio.

Se on toistaiseksi betaversio, koska läheskään kaikkea toiminnallisuutta ei ole siinä testattu ja jotkin ulkopuoliset ohjelmakirjastot ovat vielä 64-bittisyyden osalta hieman keskeneräisiä. Käytännössä se kuitenkin vaikuttaa jo aika vakaalta.

Käyn tässä läpi muutaman asian, jotka kannattaa ottaa huomioon versiota testatessa.
  • Versiota on testattu ainoastaan 64-bittisessä Windows 7:ssa. Toimivuudesta vanhemmissa 64-bittisissä versioissa (XP, Vista) ei ole mitään tietoa ja niitä ei tullakaan tukemaan.
  • 64-bittinen version toimii vain joko paikallisella Hasp-lukolla tai verkkolukolla. Lukitus koneen kovalevylle ei ole käytettävissä.
  • Symbolieditori ei toimi 64-bittisessä versiossa ja nykyistä symbolieditoria ei siinä saadakaan toimimaan. Symbolieditori on jo muutenkin kauan kaivannut uusimista ja se tullaan uusimaan kokonaan. Aikataulu on vielä avoin.
  • Joistakin asiakaskohtaisista erikoistoiminnoista ei ole ainakaan vielä 64-bittisiä versioita eli ne eivät toimi. Näitä ovat ainakin VR:n raidelaskentatoiminnot ja vanha MKH harvennustoiminto. Myöskään vanhat tietokantatoiminnot eivät toistaiseksi toimi.
  • Molemmat sekä 32-bittinen että 64-bittinen versio voidaan asentaa samaan koneeseen rinnakkain. Ne asentuvat oletuksena eri hakemistoihin ja tämä onkin varmaan paras tapa testaukseen. Asiat, jotka 64-bittisessä eivät toimi voi tehdä 32-bittisellä versiolla. Molemmat käyttävät samoja asetuksia ja ohjaintiedostoja.
  • Tärkein syy 64-bittisen version käyttämiseen on muistitila. 32-bittinen versio pystyy käyttämään koneen muistista vain 2GB. 64-bittinen puolestaan pystyy käyttämään kaiken saatavilla olevan muistin. 64-bittinen versio tarvitsee kuitenkin käytössä enemmän muistia kuin 32-bittinen. Tästä tarkemmin lisää myöhemmin, mutta jonkinlaisena nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos koneessa on vain 4GB muistia, 64-bittisestä ei ole juurikaan hyötyä.
  • Koneen päivittämistä ja 64-bittistä käyttöjärjestelmää harkitsevien kannattaa pitää mielessä, että 64-bittinen versio ei enää pysty ajamaan vanhoja 16-bittisiä DOS-ohjelmia. Eli jos jollakulla on vielä jotain vanhoja DOS-pohjaisia tallenninyhteysohjelmia tai vastaavia, niin niiden toiminta kannattaa miettiä. Muutenhan 64-bittiseen käyttöjärjestelmään sirtymiseen ei pitäisi olla esteitä.
Testailkaa ja ilmoitelkaa miten toimii.

64-bittinen versio

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 16:54
Kirjoittaja mikko
Muutama sana 64-bittisen version muistinkäytöstä.

Ajoin muutaman testin koneella, jossa oli 64-bittinen Windows 7 ja 8 GB muistia. Testiaineistona oli 838865 pisteen LAS-aineisto luettuna ominaisuustiedon kanssa. Alla olevat lukemat on otettu suoraan Task Mangerin prosessilistasta olosuhteita sen enempää vakioimatta eli ne ovat vain suuntaa antavia.

Pisteaineiston muistintarve:

3D-Win 5.7.0 32-bit: 239 MB
3D-Win 5.7.0 64-bit: 296 MB

Sitten kolmioituna eli muistissa sekä alkuperäinen aineisto että kolmioverkko:

3D-Win 5.7.0 32-bit: 582 MB
3D-Win 5.7.0 64-bit: 784 MB

Ja vielä alkuperäinen poistettuna eli pelkkä kolmioverkko muistissa:

3D-Win 5.7.0 32-bit: 443 MB
3D-Win 5.7.0 64-bit: 665 MB

Eli 64-bittisen muistintarve 32-bittiseen verrattuna on pisteaineistolla reilut 20% suurempi ja kolmioverkolla noin 50% suurempi. Kasvanut muistintarve johtuu muistiosoittimien koon tuplautumisesta ja tämä vaikuttaa erityisesti kolmioverkkoon, joka rakenteellisesti käyttää paljon muistiosoittimia.

Yllä olevista luvuista voidaan johtaa edellisessä viestissä mainittu 4GB muistiraja, jonka yläpuolella 64-bittisyys alkaa vasta hyödyttää. Jos esimerkiksi 4GB muistista käyttöjärjestelmä jättää vapaaksi 2.5 GB, saadaan 64-bittisellä lisää muistia käyttöön 25%. Jos muistintarve kuitenkin samalla kasvaa 50%, jäädään nettotuloksesssa miinukselle.

Sitten toinen testi isolla 10927884 pisteen LAS-aineistolla. Aineistossa edelleen mukana ominaisuudet. Kolmiointi pitää tehdä poistamalla lähdetiedosto, koska kopio ei mahdu yhtä aikaa muistiin. Muistia kului seuraavasti:

Pisteaineisto: 3783 MB
Kolmioverkko: 6366 MB

Levylle tallennettuna maastomallitiedoston koko oli 1537 MB.

Tämän kokoisilla aineistoilla 3D-Win alkaa kärsiä hieman yleiskäyttöisyydestään eli rakenteita ei ole voitu optimoida pelkästään isojen pisteaineistojen
ehdoilla. Käytännössä aineistoja voidaan kuitenkin keventää suodattamalla tarpeettomat pisteet pois. Kannattaa myös muistaa, että nykyisin myös pisteiden koodikenttien tyhjääminen pienentää muistintarvetta.