Uusi DGN-muunnin

Formaatinmuuntimet ja yhteydet muihin ohjelmiin
Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Helmi 2009, 17:04

Myös DGN-muunnin on kirjoitettu kokonaan uusiksi ja alustava testiversiot luku- ja kirjoitusmuuntimista löytyvät 3D-Win versiosta 5.3.2 funktionimellä Dgn2.

Syy molempien CAD-muuntimien uudelleenkirjoittamiselle lähti juuri DGN-muuntimesta. Open Design Alliance (http://www.opendwg.org/) lopetti tuen vanhalle DGN-kirjastolle ja julkaisi uuden, jossa DWG- ja DGN-kirjastot oli yhdistetty sopivilta osin. Kun tämän takia koko DGN-muunnin oli kirjoitettava uusiksi ja molemmat CAD-muuntimet alkoivat vuosien paikkausten jäljiltä olla aika sekavassa kunnossa, niin päädyimme laittamaan molemmat uusiksi ja samalla yhdistämään osan niiden toiminnoista. Edellisestä johtuen uudella DGN-muuntimella ei ole mitään yhteistä vanhan kanssa ja kaikki vanhan ominaisuudet eivät vielä uudessa toimi.

Muunnin käyttää samaa asetusdialogia kuin DWG-muunnin, mutta käyttää vain osaa asetuksista. Lisätietoja löytyy viestiketjusta "Uusi DWG-muunnin". Kuten vanhassa muuntimessakin tiedosto kirjoitetaan 2D- tai 3D-versiona sen mukaan onko yleisten muunninasetusten Kirjoita Z -asetus päällä.

Mittakaava toimii samalla tavalla kun DWG-muuntimessa kuin ja vanhassa DGN-muuntimessa eli vaikuttaa vain normaalisti formaatilla kirjoitettaessa.

Versio on aina vakio V8. Muunnin osaa lukea automaattisesti sekä V7- että V8-tiedostoversioita, mutta DGN-kirjasto tukee ainakin toistaiseksi vain version V8 kirjoitusta.

Talleta RGB-väri toimii kuten DWG-muuntimessa.

Objektin tila -vaihtoehdoista toimii vain näkymätön, joka lukee DGN-tiedostosta myös näkymättömät kohteet. Jäädytetylle ja lukitulle ei ole vastinetta DGN-tiedostoissa.

Räjäytyksen asetuksilla ei tällä hetkellä ole vaikutusta DGN-muuntimessa. Muutamat DGN-tiedostojen kohteet (complex string, complex shape) puretaan automaattisesti.

Seuraavat asiat eivät vielä toimi:
  • Tekstien asemointi muihin kuin vasempaan alakulmaan ei toimi kirjoitettaessa johtuen käytetyn DGN-kirjaston puutteista.
  • Lukemisen etenemistä kuvaava palkki ei etene V7-tiedostoilla. Tämä on bugi DGN-kirjastossa. Luku kyllä muuten toimii.
  • Asiakaskohtaisten erikoisominaisuuksien (Stella jne.) luku ei vielä toimi.
Kuten uusi DWG-muunnin tämäkin toiminee lukemisessa useimmilla käyttäjillä paremmin kuin vanha. Palautetta voi antaa tänne foorumille tai suoraan sähköpostilla.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 20 Helmi 2009, 21:16

Uusi Dgn2-muunnin alkaa olla siinä vaiheessa, että sen voi jo useimmissa tapauksissa ottaa käyttöön vanhan tilalle:
  • Uusi versio osaa nyt lukea ja kirjoittaa pistesymbolien kulmat. Vanha DGN-muunnin ei tätä osannut eikä sitä sinne enää lisätä.
  • Luettaessa poistetaan tasojen nimistä alkuosa "Level" eli tasosta "Level 21" tulee koodi "21". Toiminta on nyt sama kuin vanhassa muuntimessa.
  • Uusi muunnin osaa nyt lukea samat asiakaskohtaiset erikoisominaisuudet (Tampere Stella, Tukholma) kuin vanha muunnin.
  • Uutena piirteenä muunnin osaa nyt räjäyttää auki CELL-symbolit. Toiminta on pääpiirteittäin sama kuin DWG-muuntimen INSERT-räjäytys. Toiminto laitetaan päälle ja pois asetusdialogin INSERT/CELL -rastilla ja syvyysasetus määrää räjäytyksen syvyyden. DGN-tiedostoissa olevat symbolit näyttävät aika usein olevan koostettuja toisista CELL-elementeistä eli käytännössä hyvin toimivalta on vaikuttanut syvyys 2. Tämä tietysti riippuu tiedostosta.
  • Uuden muuntimen käyttämä DGNDirect-kirjasto ei vieläkään osaa laskea tekstin asemointia oikein. Jotta kuitenkin päästään tämän systeemin kanssa eteenpäin, niin laitoin sinne oman asemoinnin laskentakoodin. Se ei ole täydellinen, mutta riittävä useimpiin tarkoituksiin. Monirivisten tekstien kanssa on vielä ongelmia, mutta olennaisimmat asiat (pistenumerot, rajamitat, jne.) toimivat aika hyvin.
Uusi muunnin, joka toimii 3D-Win version 5.3.2 kanssa, on ladattavissa täältä: http://www.3d-system.net/files/cad.zip. Nimeä ohjelman asennushakemistossa oleva cad.3dl-tiedosto varmuuden vuoksi toiselle nimelle ja pura zip-paketissa oleva uusi versio sen tilalle. Tämä vaatii joissain paikoissa ylläpitäjän oikeudet.

Paketti on kooltaan noin 3.6MB ja cad.3dl-tiedosto purettuna noin 10MB. Iso koko johtuu osittain siitä, että siellä on edelleen mukana myös vanhat muunninversiot. Vanhat muuntimet tulevat poistumaan jossain vaiheessa kunhan uudet on todettu kaikilta osin toimiviksi. Mitään uutta toiminnallisuutta ei vanhoihin muuntimiin enää tehdä.

Suosittelen kaikkia DGN-formaatin kanssa tekemisiin joutuvia kokeilemaan uutta muunninta. Monelta osin se toimii jo paremmin kuin vanha ja palaute auttaa kehittämään sitä edelleen.

VPKO
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Loka 2008, 16:11
Organisaatio: Mitta Oy
Nimi: Pekka Korhonen

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja VPKO » 26 Helmi 2009, 14:06

Terve!

Mitä tarkoitat tuolla Objektin tila kohdan tekstillä "Jäädytetylle ja lukitulle ei ole vastinetta DGN-tiedostoissa."? Tarkoitatko että tuossa allianssin muuntimessa ei ole vastaavia kohteita vai ettei MS V8 omassa formaatissa ole tuollaisia määritteitä? Kyllä V8 version Level manageriin saa ihan samat sarakkeet kun AutoCadiinkin; ne on vain normaalisti piilossa ja MS:n käyttäjät käyttää useimmiten vain juuri tuota Global Display kohtaa tasojen piilotukseen. Nuo Jäädytetyt kohteet on MS:n level Managerissa nimellä Global Freeze ja tuo lukittu nimellä Lock. Laitan sulle kaiken varalta säköpostilla ruutukaappauksen aiheesta, jossa näkyy kaikki MS:n Level Managerin mahdolliset sarakkeet.

Pekka

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 26 Helmi 2009, 16:43

VPKO kirjoitti: Mitä tarkoitat tuolla Objektin tila kohdan tekstillä "Jäädytetylle ja lukitulle ei ole vastinetta DGN-tiedostoissa."? Tarkoitatko että tuossa allianssin muuntimessa ei ole vastaavia kohteita vai ettei MS V8 omassa formaatissa ole tuollaisia määritteitä? Kyllä V8 version Level manageriin saa ihan samat sarakkeet kun AutoCadiinkin; ne on vain normaalisti piilossa ja MS:n käyttäjät käyttää useimmiten vain juuri tuota Global Display kohtaa tasojen piilotukseen. Nuo Jäädytetyt kohteet on MS:n level Managerissa nimellä Global Freeze ja tuo lukittu nimellä Lock. Laitan sulle kaiken varalta säköpostilla ruutukaappauksen aiheesta, jossa näkyy kaikki MS:n Level Managerin mahdolliset sarakkeet.
Joo, näyttääpä nuo samat tason ominaisuudet nykyään olevan olemassa myös DGN-formaatille. Vanha muunninhan ei niitä noteerannut ja tuossa uudessa otin sen OFF-lipun käyttöön tuolle näkymättömyydelle, joka on itse asiassa objektikohtainen eikä tasokohtainen juttu. Täytyy varmaan ihan yhtenäisyyden vuoksi ottaa käyttöön nuo tasokohtaisina myös DGN-formaatille.

Tuota näkymättömän kohteen lukua tarvittiin joskus jonkin erikoisemman tiedoston kanssa. Luuletko, että sen lukemisen voisi yhdistää tasokohtaiseen Global Display -asetukseen vai pitäisikö sitä pystyä kontrolloimaan erikseen?

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 06 Maalis 2009, 00:20

Uusi muunnin, joka sisältää sekä Dwg2- että Dgn2-muuntimien päivitetyt versiot on ladattavissa: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

DGN-puolelle on tullut seuraavia muutoksia:
  • Osaa nyt lukea symbolipisteen suunnan myös ilman symbolin räjäytystä. Suunta tallentuu pisteelle ja määrää kooditiedoston kautta piirtyvän symbolin kulman.
  • CELL symbolien räjäytysrastin vieressä oleva 'Reference point' rasti määrää luetaanko räjäytetyn blokin lisäksi myös referenssipiste. Käyttökelpoinen esimerkiksi ympyrän, neliön tai rastin muotoisissa symboleissa, joissa se yleensä keskellä oleva referenssipiste on juuri olennainen.
  • Tason tila toimii lukemisessa nyt samoin kuin DWG-muuntimessa: Pois käytöstä on Global Display, Jäädytetty on Global Freeze ja Lukittu on Lock. Lisäksi tuo pois käytöstä lukee ainakin toistaiseksi myös elementtikohtaisesti näkymättömät kohteet kuten edellinenkin versio.
Bentleyllä on muuten näppärä katseluohjelma DGN- ja DWG-tiedostoille: http://www.bentley.com/en-US/Products/Bentley+View/. Ohjelma on ilmainen, mutta lataus vaatii rekisteröitymisen. Varsin käyttökelpoinen tiedostojen tarkistamiseen, jos ei omista oikeaa CAD-ohjelmaa ja joutuu toimittamaan aineistoa niiden formaateissa.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 12 Maalis 2009, 18:57

Seuraava päivitys muuntimiin saatavilla: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

DGN muutoksia:
  • Kirjoittaa sekä koodien että fonttien kuvaukset tasolistaan. Mikäli fontilla on sama taso kuin jollain koodilla, käytetään koodin määrittelyjä. Jatkossa suositellaan määrittelemään 3D-Winin kooditiedoston fonttilistaan eri tunnukset. Uudet erilliset esimerkkifontit ovat mukana tulevassa code_54.dat-tiedostossa.
  • Päivitetty uusin DGNDirect 2.07.02, jossa toimii yksiköiden käsittely oikein. Tiedostot kirjoitetaan nyt suoraan oikeina metrisinä yksiköinä ilman origon siirtoa ja skaalausta.
  • Räjäyttämättömän pistesymbolin kulman luetaan nyt myös cell header -objekteista. Vaikuttaisi toimivan ainakin 3D DGN-tiedostoilla. 2D esimerkkitiedostoa en nyt löytänyt (mehän kirjoitetaan symbolit aina shared cell -objekteina), mutta olettaisin senkin nyt toimivan.
  • Kaikkien räjäyttämättä luettujen cell header-objektien koodi asetetaan objektien nimestä, kun niiltä ei tuota tasotietoa löydy.
  • Uusi asetus 'User attributes' määrää luetaanko Stellan ja muiden erikoisominaisuudet. Jos asetus ei ole päällä, luetaan koodiksi normaali taso.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 24 Maalis 2009, 11:54

Pieni päivitys DGN koordinaatistojen käsittelyyn: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

Korjattu seuraavat jutut:
  • Tunnistaa luettaessa tiedostossa käytetyn koordinaatistosysteemin ja skaalaa koordinaatit oikein.
  • Kirjoitettaessa käyttää nyt oletuksena origoa (214748.3648, 214748.3648) ja yksikköskaalausta 10000, jotka jostain syystä näyttäisivät toimivan oikein joidenkin V7-systeemien kanssa. Kyseinen maaginen lukuhan on 2^31/10000 eli homma liittyy jollain tavoin lukujen käsittelyyn sisäisesti 32-bittisinä etumerkillisinä kokonaislukuina. Tarkemmin en tuota Microstationin sisäistä systeemiä tunne, mutta olkoon nyt ainakin toistaiseksi noin, kun näyttää toimivan.
  • Lisäksi pieni korjaus auki räjäytettävissä symboleissa olevien puoliympyröiden koordinaatistomuunnokseen.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 30 Kesä 2009, 17:04

Päivitys uusiin CAD-formaatinmuuntimiin: http://www.3d-system.net/files/cad.zip.

Tästä eteenpäin päivitykset toimivat vain 3D-Winin 5.4.x-versioiden kanssa. Vanhempiin 5.3.x-versioihin korjauksia ei enää päivitetä.

Dgn2-muuntimessa seuraavat muutokset:
  • Päivitetty DGNDirect-kirjasto uuteen versioon 2.7.3. Korjaa mm. joidenkin Stella-tiedostojen luvun.
  • Muunnin osaa nyt kirjoittaa aluemaalaukset kooditaulukon rasterointityyppien 1-7 mukaan. BRU-symboleilla tehdyt rasteroinnit eivät siirry. DGN-formaatin sisäisten rajoitusten vuoksi ainoastaan värit 2-15 toimivat.
  • Parannetty tekstien asemoinnin laskentaa ottamaan huomioon erilevyiset kirjaimet. Ei vieläkään täydellinen, mutta hieman parempi kuin ennen.
  • Korjattu monirivisten tekstien kulman käsittely kirjoituksessa.
  • Lisätty uusi CAD-muunninasetus 'Siirrä tekstin keskitystä'. Koska 3D-Win ei tunne tekstin asemointia pystysuunnassa keskelle, näkyvät jotkin tekstit joskus hieman väärässä paikassa. Tämä asetus siirtää niiden sijaintia hieman, jotta ne asettuvat paremmin kohdalleen. Oletuksena asetus ei ole päällä, jolloin muunnin toimii kuten ennenkin. DGN-muuntimessa asetus toimii sekä luku- että kirjoituspuolella.

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 02 Syys 2009, 10:14

Päivitetäänpä tuo linkki viimeisinpään versioon tällekin puolelle:

http://www.3d-system.net/files/cad_20090812.zip

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi DGN-muunnin

Viesti Kirjoittaja mikko » 26 Marras 2009, 11:09

Dgn2-muuntimeen on tullut useita olennaisia korjauksia. Näiden muutosten jälkeen pitäisi kutakuinkin kaikki vanhan Dgn-muuntimen tarpeellinen toiminnallisuus olla nyt mukana uudessa muuntimessa. Kannattaa ottaa käyttöön ja testata nyt talven aikana, koska vanha Dgn-muunnin tulee poistumaan kokonaan ensi kevään versiosta 5.5.

Muutama olennainen juttu oli mukana jo 3D-Winin uusimmassa versiossa 5.4.1.1:
  • Lisätty katkoviivatyyppien 1-6 kirjoitus.
  • Muuntimen sisältötoiminto listaa tasot aakkosjärjestyksessä.
  • Lisätty koordinaattijärjestelmän luku alkutiedostosta. Jotkin ohjelmat näyttävät vaativan DGN-tiedostot tietyllä sisäisellä origolla ja mittakaavalla. Dgn2 kirjoitusmuuntimen alkutiedostoasetukseen voidaan nyt antaa toinen DGN-tiedosto, josta käydään lukemassa nuo origo- ja mittakaavatiedot ennen varsinaisen tiedoston kirjoitusta.
Tästä uudessa paketista löytyvät lisäksi seuraavat muutokset:
  • Päivitetty DGNDirect-kirjasto versioon 3.02.00. Tämä näyttäisi korjaavan joidenkin aikaisemmin ongelmallisten tiedostojen luvun.
  • Blokeille laitetaan koodiksi aina taso ja blokin nimi luetaan ominaisuuteen _BLOCK.
  • Käytettäessä koodin selitysosaa tason nimenä lisätään siihen koodi suluissa. Tämä yksilöi tason nimet tilanteissa, joissa usealla eri tasolla on sama selitysosa ja varmistaa, että kukin kohde saa oikean koodin mukaisen piirtotiedon.
  • Korjattu symbolien kirjoituksen pieni desimaalivirhe.
  • DGN-tiedoston moniosaiset taiteviivat katkaistaan pisteistä, joiden sisäiset X- ja Y-koordinaattiarvot ovat -2147483648. Bentleyn ohjelmat näyttävät nämä arvot termillä 'disconnect'.
  • Joiltakin Cell-blokeilta puuttuva tasotieto luetaan niiden ensimmäisestä jäsenestä. Tämä tasotiedon puuttuminen lienee enemmän tuon DGNDirect-kirjaston ongelma kuin itse DGN-formaatin vika.
  • Korjattu Stellan ominaisuuksien käsittely symbolien räjäyttämisessä. Ominaisuuksia ei enää kopioida räjäytetyille elementeille, vaan ainoastaan mahdollisille referenssipisteille.
  • Lisätty ominaisuuksien nimien vaihtamiseen uusi erikoisasetus AttribName, joka korvaa vanhan Dgn-muuntimen AttribCode erikoisasetuksen. Rakenteeltaaltaan uusi asetus on koodimuunnostiedoston tyyppinen ohjaintiedosto, jossa ensimmäisessä sarakkeessa on 3D-Winissa käytettävä ominaisuuden nimi ja toisessa luettavassa tiedostossa käytetty nimi. Lähinnä tämä on käyttökelpoinen Stellan numeeristen ominaisuusnimien muuntamiseen selkeämmiksi. Toistaiseksi tämä toimii vain Dgn2-muuntimen lukupuolella, mutta tulevaisuudessa yleisenä asetuksena myös muissa muuntimissa. Jos tiedätte käyttävänne tuota AttribCode-erikoisasetusta vanhan Dgn-muuntimen kanssa, niin ottakaa yhteyttä. Vanhan ohjaintiedoston muuntaminen uudeksi vaatii muutaman minuutin käsityön tekstieditorilla.
3D-Win version 5.4.1.1 kanssa toimiva paketti löytyy täältä: http://www.3d-system.net/files/cad_20091126.zip

Vastaa Viestiin