Uusi DWG-muunnin
Lähetetty: 12 Helmi 2009, 15:05
3D-Win version 5.3.2 mukana tulee alustava versio uudesta DWG-muuntimesta, joka löytyy vektoritiedostojen luku- ja kirjoituspuolelta funktionimellä Dwg2. Muunnin on toistaiseksi koekäytössä ja tarkoitus on joskus tulevaisuudessa poistaa vanha muunnin kokonaan.
Uusi muunnin käyttää samoja Open Design Alliancen (http://www.opendwg.org/) kirjastoja kuin vanhakin, mutta on alusta alkaen uudelleen suunniteltu. Kaikkea vanhan muuntimen toiminnallisuutta ei ole vielä uuteen siirretty ja mahdollisesti joitain tarpeettomaksi käyneitä ominaisuuksia ei siirretäkään.
Muunninkohtaiset asetukset löytyvät normaalisti asetusdialogin Muut-nappulan takaa. Dialogi on sama sekä luku- että kirjoituspuolella, mutta osa asetuksista toimii vain toisella puolella. Seuraavassa muutama sana asetuksista.
Mittakaava on tiedoston kirjoituksessa käytettäva mittakaava, jolla skaalataan millimetrikokoiset symbolit DWG:n metrisiksi. Tämä vaikuttaa vain kun tiedosto kirjoitetaan formaatilla normaalisti. Kuvatiedostoon tämä ei vaikuta, koska sen mittakaava määräytyy paperiasetusten mittakaavasta. Periaatteessa toiminta on sama kuin vanhalla muuntimella.
Versio on kirjoitettavan DWG-tiedoston versio. Toimii samoin kun vanhalla muuntimella.
Talleta RGB-väri vaikuttaa sekä luvussa että kirjoituksessa. Jos se on päällä luettaessa, kohteen väri talletetaan _RGB-ominaisuudeksi, joka määrää värin piirrossa. Kirjoitettaessa se tarkoittaa, että tiedostoon tallentuu kohteen väriksi mahdollinen _RGB-ominaisuuden arvo. Toiminta on vastaava kuin vanhan version _COLOR-ominaisuudella, joka tulee jatkossa poistumaan.
Tason tila määrää mitkä tasot DWG-tiedostosta luetaan. Edelleen toiminta sama kuin vanhalla muuntimella.
Räjäytys toimii aivan eri tavalla kuin vanhassa muuntimessa. Rasteilla voidaan valita, minkätyyppiset kohteet räjäytetään luettaessa auki. Oletuksena päällä ovat kaikki muut paitsi HATCH, joka aluetäyttötyyppisenä on yleensä mittausten kannalta tarpeeton ja hyvin raskas räjäytettävä. Räjäytettävien kohteiden tyypit on valittu käymällä läpi vuosien varrella asiakkailta saatuja esimerkkitiedostoja ja tutkimalla mitä elementtejä ne sisältävät. Noilla pitäisi tällä hetkellä pärjätä aika pitkälle ja lisätään niitä sitten tarpeen mukaan.
Syvyys kertoo räjäytetäänkö auki myös aikaisemmista räjäytyksistä syntyneet kohteet. Oletuksena on yksi, jolloin räjäytetään vain kertaalleen. Jos näyttää siltä, että tämä ei riitä ja jotain jää puuttumaan, voi arvoa kasvattaa. Tämän kanssa kannattaa olla varovainen, koska isoilla arvoilla voi muisti loppua kesken. Arvo nolla poistaa räjäytyksen käytöstä.
Vanhan version tasojen nimiin perustuvaa räjäytyksen hallintaa ei toistaiseksi uudessa ole. Sen ongelmanahan oli, että tiedostossa olevia tasoja ei tiedetty ennenkuin se oli kertaalle luettu. Katsotaan jatkossa onko moinen enää tarpeellinen.
Testailkaa ja kokeilkaa. Lukupuolella tämän voi todennäköisesti ottaa jo oletuksena käyttöön. Palutetta kaivataan joko tänne foorumille tai suoraan sähköpostilla.
Uusi muunnin käyttää samoja Open Design Alliancen (http://www.opendwg.org/) kirjastoja kuin vanhakin, mutta on alusta alkaen uudelleen suunniteltu. Kaikkea vanhan muuntimen toiminnallisuutta ei ole vielä uuteen siirretty ja mahdollisesti joitain tarpeettomaksi käyneitä ominaisuuksia ei siirretäkään.
Muunninkohtaiset asetukset löytyvät normaalisti asetusdialogin Muut-nappulan takaa. Dialogi on sama sekä luku- että kirjoituspuolella, mutta osa asetuksista toimii vain toisella puolella. Seuraavassa muutama sana asetuksista.
Mittakaava on tiedoston kirjoituksessa käytettäva mittakaava, jolla skaalataan millimetrikokoiset symbolit DWG:n metrisiksi. Tämä vaikuttaa vain kun tiedosto kirjoitetaan formaatilla normaalisti. Kuvatiedostoon tämä ei vaikuta, koska sen mittakaava määräytyy paperiasetusten mittakaavasta. Periaatteessa toiminta on sama kuin vanhalla muuntimella.
Versio on kirjoitettavan DWG-tiedoston versio. Toimii samoin kun vanhalla muuntimella.
Talleta RGB-väri vaikuttaa sekä luvussa että kirjoituksessa. Jos se on päällä luettaessa, kohteen väri talletetaan _RGB-ominaisuudeksi, joka määrää värin piirrossa. Kirjoitettaessa se tarkoittaa, että tiedostoon tallentuu kohteen väriksi mahdollinen _RGB-ominaisuuden arvo. Toiminta on vastaava kuin vanhan version _COLOR-ominaisuudella, joka tulee jatkossa poistumaan.
Tason tila määrää mitkä tasot DWG-tiedostosta luetaan. Edelleen toiminta sama kuin vanhalla muuntimella.
Räjäytys toimii aivan eri tavalla kuin vanhassa muuntimessa. Rasteilla voidaan valita, minkätyyppiset kohteet räjäytetään luettaessa auki. Oletuksena päällä ovat kaikki muut paitsi HATCH, joka aluetäyttötyyppisenä on yleensä mittausten kannalta tarpeeton ja hyvin raskas räjäytettävä. Räjäytettävien kohteiden tyypit on valittu käymällä läpi vuosien varrella asiakkailta saatuja esimerkkitiedostoja ja tutkimalla mitä elementtejä ne sisältävät. Noilla pitäisi tällä hetkellä pärjätä aika pitkälle ja lisätään niitä sitten tarpeen mukaan.
Syvyys kertoo räjäytetäänkö auki myös aikaisemmista räjäytyksistä syntyneet kohteet. Oletuksena on yksi, jolloin räjäytetään vain kertaalleen. Jos näyttää siltä, että tämä ei riitä ja jotain jää puuttumaan, voi arvoa kasvattaa. Tämän kanssa kannattaa olla varovainen, koska isoilla arvoilla voi muisti loppua kesken. Arvo nolla poistaa räjäytyksen käytöstä.
Vanhan version tasojen nimiin perustuvaa räjäytyksen hallintaa ei toistaiseksi uudessa ole. Sen ongelmanahan oli, että tiedostossa olevia tasoja ei tiedetty ennenkuin se oli kertaalle luettu. Katsotaan jatkossa onko moinen enää tarpeellinen.
Testailkaa ja kokeilkaa. Lukupuolella tämän voi todennäköisesti ottaa jo oletuksena käyttöön. Palutetta kaivataan joko tänne foorumille tai suoraan sähköpostilla.