Muunnostiedostoa voidaan 3D-Winissä käyttää suoraan valikon toiminnolla Editointi / Ominaisuudet / Kooditaulukko. Se voidaan myös automatisoida suorittettavaksi aina formaatinmuunnoksen yhteydessä. Asetus muunnostiedostolle löytyy muuntimen asetussivulta.
Muunnostiedoston dokumentointi löytyy wikistä: http://www.3d-system.net/wiki/index.php ... ostiedosto
Koodausjärjestelmät ja käytännöt eivät vielä ole vakiintuneet eli systeemi on kehitysvaiheessa. Alustava versio tukee vain putkiverkkoja, mutta sitä laajennetaan aina tarpeen mukaan. Jos ja kun muunnoksesta löytyy ongelmia, niin niistä voi ilmoittaa joko tähän viestiketjuun tai suoraan sähköpostilla minulle: mikko@3d-system.fi. Päivitän tiedostoa ja tätä vietiketjua sen mukaan.
Viimeisin versio on ladattavissa täältä: http://www.3d-system.net/files/wiki/muu ... im_rak.exc
Tiedosto muuntaa vasemmalta oikealle InfraModel-ominaisuuksista RAK-koodeiksi ja oikealta vasemmalle toiseen suuntaan.
Rakentajakoodaus
RAK-koodaus on Liikenneviraston mittauskoodeihin ja InfraBIM-nimikkeistöön perustuva maastokoodaus, jossa joidenkin kohteiden ominaisuudet on pakattu maastossa helpommin käytettäviksi koodeiksi. Pakkaus koskee lähinnä putkia ja kaapeleita. Muiden kohteiden koodaus on enimmäkseen Liikenneviraston koodauksen mukaista.
3D-Win kooditiedosto on ladattavissa täältä: http://www.3d-system.net/files/wiki/muu ... _v.2.3.dat
RAK-koodauksessa erotellaan suunnittelu- ja mittauskoodit. Koodit ovat muuten samoja, mutta suunnittelukoodin alussa on kirjain D. Esimerkkisi 121 = Tien keskilinja / D121 = Tien keskilinja(suunniteltu). Näiden välillä voidaan tarvittaessa vaihtaa seuraavalla yksinkertaisella muunnostiedostolla:
Koodi: Valitse kaikki
[rak-drak]
T3=1§,*;T3!=D*;T3>=120 T3=D&,D*
*, *,
Muunnostiedosto on ladattavissa täältä: http://www.3d-system.net/files/wiki/muu ... k_drak.exc
InfraModel
InfraModel-tiedostot ovat LandXML-muotoisia tiedostoja, joissa putkiverkot ovat PipeNetwork-osiossa. Kaivot kuvataan Struct-rakenteissa ja niiden väliset putket Pipe-rakenteissa. Kullakin kaivolla ja putkella on yksilöllinen nimi, joihin toiset rakenteet viittaavat. 3D-Win lukee kaivot pisteinä ja putket taiteviivoina, mutta ei muodosta keskinäisistä viitauksista alkuperäisen kaltaista topologiaa. Tästä johtuen luettua putkiverkkoa ei voida kirjoittaa takaisin LandXML-tiedostoon.
Koodi: Valitse kaikki
<PipeNetwork name="Hulevesi" pipeNetType="storm">
<Structs>
<Struct name="4" elevRim="13.50" elevSump="11.68" state="proposed">
<Center>6671772.096 25482523.677</Center>
<CircStruct diameter="0.800" desc="Hv 31" material="betoni"/>
<Invert refPipe="2" elev="11.70" flowDir="in"/>
<Invert refPipe="120" elev="11.77" flowDir="in"/>
<Invert refPipe="247" elev="11.96" flowDir="in"/>
<Invert refPipe="365" elev="11.68" flowDir="out"/>
<Feature code="IM_struct" source="inframodel">
<Property label="structLabel" value="Hv 31"/>
<Property label="rimDiameter" value="0.600"/>
</Feature>
</Struct>
...
</Structs>
<Pipes>
<Pipe name="2" refStart="3" refEnd="4" length="32.675 slope="8.6319">
<CircPipe diameter="0.315" material="muovi" thickness="0.000"/>
<Feature code="IM_pipe" source="inframodel">
<Property label="elevType" value="vesijuoksu"/>
<Property label="pipeStart" value="6671778.820 25482491.417 14.510"/>
<Property label="pipeEnd" value="6671772.178 25482523.285 11.700"/>
</Feature>
<Feature code="IM_coding" source="inframodel"/>
</Pipe>
...
Tarkempi kuvaus muunnostiedostosta löytyy seuraavasta viestistä.